Béla Tarr’ın En İyileri



“Macar sinema yönetmeni, yapımcı ve senarist olan Béla Tarr, 21 Temmuz 1955’de dünyaya gelir. Annesi ile babasının tiyatro ve sinemayla yakından ilgili olması sanatta önünü açmasına neden olacaktır. Béla Tarr, 16 yaşında çektiği amatör filmlerle sinemanın büyüsüne kapılarak 22 yaşında ilk uzun-metraj filmini (Csaladi Tüzfeszek) çeker. Çektiği ilk filmin, sinema eleştirmenleri tarafından sinema tarihinin tanınan yüzü John Cassavetes yönetmenliğinden izler taşıdığı söylenir. Fakat Tarr, filmi çekmeden önce Cassavetes’in hiçbir filmini izlemediğini söyler. Sonraki senelerde dingin, sâde tarzını koruyarak genellikle koyu siyah-beyaz formatlı filmler çekmeye devam eder. Modern sinemanın güçlü isimlerinden biri hâline gelen Bela Tarr, filmlerinde Tarkovsky’nin sinema tekniğini hatırlatan yapıtlar sunar. Tarzıyla, attığı adımlarla ve tercihleriyle dünya sinema tarihinin en marjinal ve kendine özgün, en gerçekçi ve sinemayı belki de en olması gereken haliyle kullanan Béla Tarr’ın muhteşem eserlerine ilham veren ve yönetmenin en sevdiği filmleri merak edenlere..."

Aleksandr Nevski (1938) – Sergei Eisenstein
Au Hasard Balthazar (1966) – Robert Bresson
Berlin Alexanderplatz (1980) – Rainer Werner Fassbinder
Frenzy (1972) – Alfred Hitchcock
M (1931) – Fritz Lang
Man with a Movie Camera (1929) – Dziga Vertov
Passion of Joan of Arc (1927) – Carl Theodor Dreyer
The Round-Up (1966) – Miklos Jancso
Tokyo Story (1953) – Ozu Yasujirô
Vivre Sa Vie (1962) – Jean-Luc Godard

Liste kaynağı: BFI.org
Metin kaynağı: Sinematopya